Sunday, November 1, 2009

Ketenangan???

Kusangkakan ketenangan yang aku rasai ini adalah milik ku. Rupa-rupanya semua itu hanya bersifat sementara. Hanya dapat aku lalui, aku kecapi untuk sementara waktu sahaja. Dimanakah ketenangan abadi yang ku cari?

Setelah hampir sekian lama aku merasakan ketenangan abadi semakin menghampiri. Walaupun dengan keadaan waktu kerja yang tak menentu, kesihatan yang hanya boleh dikatakan “OK”, jarang bertemu rakan-rakan, dan banyak menghabiskan masa berseorangan, aku rasa semua itu tidak menghalang untuk aku merasa tenang selama ini. Aku dapat merasakan diriku semakin gembira, tidak tertekan, otakku semakin kosong dari memikirkan pelbagai masalah.

Hari ini segalanya berubah. Ketenangan yang aku rasakan hilang tiba-tiba. Entah kenapa aku menjadi cepat marah. Kenapa boleh jadi begini? Adakah salah aku membantunya? Kenapa bantuan yang diberi dibalas dengan bahasa yang kasar? Salahkah aku tidak menerima pelawaannya untuk keluar? Aku hanya mengharapkan perkataan “terima kasih”. Bukan tinggi suara dan cemuhan yang tidak berasas.

Otak ku semakin ligat memikirkan dunia sekarang. Ketenangan yang dapat aku rasai berbulan-bulan lari entah kemana. Aku bingung.

No comments:

Post a Comment