Tuesday, March 16, 2010

Belum Ada Jodoh

Hujung minggu yang lalu. Menambah kenangan dalam hidup ku. Semakin dimamah usia. Itu lah yang aku rasa.

Perasaan bermula apabila hari jumaat yang lepas, aku menerima panggilan telefon daripada emak dikampung. Mengingatkan aku tentang majlis perkahwinan yang akan berlansung pada hari sabtu dan ahad yang mendatang. Hendak tak hendak, aku terpaksa pulang kerana itu adalah majlis kawanku dan saudara sebelah ayahku sendiri. Memang aku agak agak berat untuk pulang, tambahan pula jika majlis tersebut adalah majlis perkahwinan.

Aku tabahkan juga hati untuk pulang walaupun aku sudah tahu apa yang akan terjadi. Seperti yang dirancang, pada hari sabtu aku pergi majlis kawan ku pada hari tersebut dan aku berjaya melepaskan diri daripada saudara-mara ku ketika disana.

Tapi aku tidak boleh mengelak selamanya, ketika majlis di rumah saudara ku, aku tidak dapat melarikan diri. Hampir semua saudara-mara sebelah ayahku berada disana. Pelbagai soalan diajukan. Tidak lupa juga dengan kata-kata sindiran.

Malu yang teramat sangat aku rasa. Al-maklumlah, semua yang hampir sebaya dan lebih muda daripada ku telah berumah tangga. Yang tinggal hanya aku seorang sahaja. Mereka juga sudah dapat meneka alasan yang akan aku berikan dan semuanya dapat dipatahkan mudah. Aku hanya tersenyum menahan malu dengan alasan terakhir "Belum Ada Jodoh".

No comments:

Post a Comment