Saturday, March 27, 2010

Memori Semalam

*# Aku dapat cerita ni dari e-mail yang aku terima dua hari lepas. Cerita yang berakhir dengan kesedihan. Baca dan cuba hayatinya.

Hai awak…leh berkenalan?

Cannot identify number? Hisy sape lak nih! Makhluk mana yang rajin sedekahkan 5 sen dia ni!...Huh,malas nak melayan

Kalau saya sejuk,Tuhan bagi matahari untuk panaskan saya,kalau saya panas,Tuhan bagi angin untuk sejukkan saya ,dan..kalau saya sunyi..Tuhan bagi awak untuk jadi teman saya,supaya saya takkan sunyi lagi!

Dah bengang nih,sape yang sibuk-sibuk nih!


Sape nie? Nak ape?
Minit berlalu

Ai,tak bagi salam dulu ke…

Aduh,pedih ayat!...muke yang putih dah jadi merah jambu

Assalamualaikum…sape awak? Saya kenal ke?

Ha….camtue la. Waalaikumsalam, sape saya? Manusialah! Hehehe

Yelah…manusia..takkan kambing pandai taip mesej kot

Hehehe…marah ek?...saya gurau jela wak…

Mana de marah..saya geram je wak…

Janganlah marah wak…

Iye..saya tak marah..ok…

Wak,awak nama pe ek?

Saya? Saya manusialah

Oh…manusia ek…

Yup,awak..awak nama pe?

La…kan saya yang tanya dulu?

Ala…laki la dulu…

Ok..nama saya Zafri…awak?

Saya?

Yela…nama awak la pulak

Kalau saya tak nak bagitau nama saya?

Kenapa? Kan kita sebagai umat Muhammad saw patut saling mengeratkan silaturahim

Tapi saya tak pernah kenal awak

Memang la…sekarang nak kenal la nie..plis miss..

Awak nie weird la…

Awak lagi pelik tolak salam saya

Huh,malas nak layan! Gadis itu berbaring di atas katil. Hm…Zafri Koya,sesuai sangat! Hehehe!

Awak..nape susah sangat nak terima salam saya?

Yela..saya Tisya…

Ok..Tisya…sedap nama tue,awak duk kat mana?

Kat muka bumi Allah nie la

Yelah…takkan awak duduk planet lain kot!

Ok…saya duk ganu

Eh..same la kite,saya duk kay tee,awak?

Mane-mane la asalkan duk ganu kay

Amboi….sombong! huhuhuhu

Kite kenal dengan 1 misscall
Beberapa mesej
Berbelas-belas balasan
Beratus-ratus kata indah
Namun masih ada beribu-ribu persoalan dalam jiwa
yang pasti tetap diiringi dengan berjuta-juta kepada Tuhan Yang Esa

Dua insan ini bertemu dalam satu pertemuan yang penuh kebetulan,tanpa apa-apa perancangan, mula mengenal hati budi masing-masing
Apakah ini takdir tuhan? Menemukan keduanya? Kita takkan mengerti rahsia Tuhan

Wak…saya sedih…

Nape nie? Any problem?

Saya tak dapat tawaran maktab

Takpe la…

Tapi saya sedih!

Awak..mungkin nie bukan rezeki awak

Saya nak sangat-sangat!

Awak….saya pun tak dapat

Awak tak kecewa?

Sikit…tapi tue semua tak penting

Kenapa?

Saya tau yang saya masih ada peluang

Wak,nape awak optimis sangat?

Sebab saya ada awak,awak yang kuatkan semangat saya!

Bicara meruntun jiwa,tiada kata terucap,tapi dalam diam,rasa itu menyerap.

Jangan kau bersedih duhai sahabat
Andai kau jatuh dan dalam kesakitan
Bukankah kekalahan itu menyedarkan kita
Agar sentiasa mengingati
Masa susah dan senang kita
Bangkitlah setelah lelahmu usai
Aku ada di sini…

Awak,saya dapat matriks,

Iye? Congrats miss…

Tapi wak?

Nape?

Saya risau…

Apesal lak?

Tak tahu kenapa,saya jadi runsing

Janganlah runsing wak

Awak pasti?

Awak….percaya saya kay,jangan risau apa-apa

#
Awak tolong bagi kekuatan pada saya

Kenapa?

Saya rasa lemah

Kuatkan semangat

Wak,tolong doakan saya

Untuk apa?

Saya tertekan

Berzikirlah

Wak,saya nangis

Nangis lah…luahkan segalanya,saya ada disisi awak,untuk selamanya,mendengar apa sahaja yang awak rungsingkan, sandarlah pada bahu saya

Saya takut bahu awak tak cukup kuat untuk saya

Saya cukup tough untuk semua tue

Saya takut bebankan awak

Kita akan sama-sama menangis jika itu dapat ringankan beban awak

Terima kasih wak

Untuk apa?

Sentiasa berada disisi saya….

Tak perlu ucapan terima kasih wak,bersyukurlah…

Aku menurut kata hati,kini sepertinya,kami sama-sama menuntut dalam pra-universiti di sekolah masing-masing. Walau tak pernah bersua…kami terasa dekat…

Bukan senang tuk aku mengenalimu, apatah lagi mengenali hati budimu
Namun ku berharap dapat ku selam jiwamu
Agar kau tahu..apakah namaku dalam hatimu!

Lamakah masa kita bersama… apakah yang telah kita lalui selama ini
Apakah kau tahu maksudnya
Terangkan padaku,beritahu aku
Agar ku ketahui jiwamu

Tidakkah kau sedar,tiada istilah kawan baik dalam hubungan anatara lelaki dan perempuan!

Dunia memang bulat,bulat dan kecil! Tak kusangka dia sahabat baik kepada temanku,teman yang kuanggap seperti abang sendiri.

Awak,nape tak bagitau,awak kenal Irwan?

Penting ke?

Penting la…

Kenapa pulak?

Yela..senang la nak korek rahsia…huhuhu

Awak nie…ada-ada je,saya orang biasa

Huhuhu,juz kidding kay

Jangan menoleh ke belakang,kerana aku akan menangis

Dan jangan pula terlalu ke hadapan kerana aku akan lelah mengejarmu,

Tapi sentiasalah disisiku untuk menemaniku,seperti sekarang….

Wak,bintang- bintang di dada langit bersinar seperti mana bersinarnya mata saya teringatkan awak
Betapa indahnya bintang itu dan saya tahu awak juga menatap bintang yang sama disana kerana saya tahu,kita memandang langit yang serupa.

Wak,jadilah sungai yang mengalir,Membasuh duka dihati saya setiap kali saya bersedih….

Wak,awak pandai nyanyi?

Ehm…boleh la…

Jamin tak hujan?

Hahahaa..biasanya. .ribut-ribut kecil!

Awak…?

Try lah…hehehe kalau awak nak topan datang!

Hihihi

“Bila yang tertulis untukku
Adalah yang terbaik untukmu
Kan ku jadikan kau kenangan
Yang terindah dalam hidupku….”

Awak…apa yang ada dalam perasaan saya nie..kenapa saya rasa macam nie?
Apa yang awak dah buat kat saya?

Saya buat apa?

Saya rasa….

Rasa apa?

Saya rasa rindu….rasa sayang…

Dan gadis itu terkelu….

Namun selepas luahan perasaan,tiba- tiba,hilang, lesap,seperti hujan tak jadi!

Wak…mana awak? Senyap jerk!

Sungguh dia tak mengerti apa yang sedang terjadi,terasa bagai di awangan,tak dapat bernafas,sesak. .apa makna semua ini…

Tiba-tiba…malam tue:

Wak maaf...

Tisya membisu

Wak maafkan saya,saya sibuk sangat. Irwan yang bagitahu yang awak cari saya
maafkan saya… wak…awak?

Bisu…tetap membisu…tiada balasan...

Wak…saya sibuk...saya kene kerja keras…

Wak..nape senyap? Maafkan saya,saya tau awak risau
Saya tau saya salah

Kelu,bisu,dinginnya malam itu

Wak,nape buat saya gini? Nape buat saya rasa serba salah?

Bisu,masih membisu

Awak jangan seksa saya macam nie! Saya letih wak!

O…awak letih? Habis saya nie tak letih? Tak letih tunggu awak?

Wak...maafkan saya…

Maaf?

Saya pergi rumah awak? Saya ajak Irwan?

Tak payah!

Kenapa?

Saya tak sudi

Saya nak awak tau yang saya bersungguh

Jangan cakap lagi! Saya dah penat tunggu awak,tunggu sayang yang awak ucapkan,tunggu…tapi semua tue tak bermakna

Kenapa awak rasa gitu miss?

Lama…pertanyaan tak berjawab

Saya rasa diabaikan,awak muncul dalam hidup saya dan tiba-tiba awak pergi dan menyepikan diri
Saya rasa kehilangan!

Awak..maafkan saya!

Saya menanti awak,tapi segala-galnya hanya harapan,saya buat perkara yang sia-sia

Maafkan saya wak…

Relation ini tak dapat lagi diselamatkan, saya cukup terseksa

Berikan saya masa tuk ubati luka itu wak

Tiada masa lagi!

Kejamnya awak…

Awak tahu yang saya memang kejam!

Awak?

Lupakan saya dan saya lupakan awak!

Awak?

Maaf saya tak bisa lagi

Ok…wak..saya harap awak tahu,bahawa saya sentiasa ada untuk awak,hati
saya tetap tertulis nama awak,saya….sayangkan awak!


Tisya menangis. Tangannya menggenggam telefon bimbit. Hatinya….luluh..mana bisa dia melupakan insan seperti Zafri..saat rasa itu mula bersemi… Zafri,saya harap saya tak kenal awak sebelum nie!

#
4 bulan,4 hari,
Tisya meninggalkan diriku
Penyakit lama mula menghurung diriku kembali…
Kerapuhan jiwa dan semangat menambahkan lagi kesakitanku ini
Keajaiban,selama aku mengenalinya…aku bertambah kuat..tapi sekarang…

“Peyi rehatlah,” emak menghampiri Zafri yang terbaring di katil
“Ye mak,” Zafri cuba senyum.
“Peyi rehat kay,”
“Ye mak..ok..” Zafri masih menguntumkan senyuman sengetnya tapi hambar. Dia mengelus-ngelus kepalanya.tida lagi rambut,kesan kemoterapi. Zafri menangis dalam hati.

Tiba-tiba telefon bimbit Zafri yang dipegang oleh emaknya berbunyi ;
“Assalamualaikum,” gugup suara itu
“Waalaikumsalam, ye, nak cakap dengan sape?”
“Zafri ada?”
“Sape nie?”
“Tisya nie,ni mak Zafri ke?”
“Ha’a”
“Leh cakap ngan Zafri mak cik?”
“Zafri tidur,” mendatar suara itu
“Zafri sihat mak cik?”
“Tak….” Tiba-tiba suara itu kedengaran sebak.
“Kenapa mak cik?” Tisya berdebar-debar.
“Nak…Zafri dah takde…”
“Hah?!”

Telefon itu terlepas dari genggaman tangannya,pandangan nya kelam!

#
“Bro,kenapa?” Tisya mendongak melihat Irwan yang berdiri disisinya. Irwan tak menjawab pertanyaan itu,dia hanya menghulurkan sepucuk surat.

"Aku tak pernah menipu bila aku katakan padamu
Hanya engkau yang aku rindu
Andai aku bersalah menyayangimu
Hukumlah aku seumur hidupku
Andai aku berdosa mengasihimu
Berdosalah aku sepanjang hidupku
Kerana aku pencintamu…
Maafkan aku andai kau bersedih
Tapi bukankah lebih baik kita terpisah sekarang,dari
Bila kau bersedih kerana aku tiada…"

Tisya memandang kuburan dihadapannya.

Zafri,saya sayang awak!


karya : ~kisah cinta dua jiwa~
Ilham jiwa : antaraku dan fakry koya…06-07..smkbp+ semkif
Siap : 27/02/07,9.47 am (6A1)
Edit : 31/5/09,5.26pm

No comments:

Post a Comment