Sunday, August 22, 2010

12 Ramadan

Berbuka puasa bersama ahli keluarga yang berada di KL. Dah lama plan benda ni. Dari awal puasa lagi. Tapi mula-mula plan nak buat tuk semua ahli keluarga dulu kat kampung. Tapi ramai yang tak dapat cuti plak. So susulannya buat untuk yang ada kat KL plak.

So semalam semuanya berjalan dengan lancar seperti yang dirancang. Cuma aku ngan family kakak aku yang kat Gombak ni lambat sikit sampai rumah kakak aku yang kat Kepong. Rancang mula-mula nak gerak dari rumah lepas asar. Tapi semua terlambat. Sampai dekat pukul 7.00 dah.

Disebabkan lambat, aku kena pergi bazar ramadan dulu untuk beli apa yang patut. So kat bazar ramadan dapat Air tebu, murtabak, ayam percik dan sikit kuih. Sampai rumah akak terus kelam kabut bersiap-siap untuk berbuka.

Penuh satu rumah akak aku dengan 2 family kakak dan aku dan seorang anak buah aku dari ipoh yang belajar kat KL ni. Meriah, riuh-rendah dan kelam kabut dengan perangai bebudak kecik yang sibuk nak berbuka tapi tak posa tu. Tapi nak wat camne kan. Namanya pun bebudak. Diaorang la yang menjadikan berbuka tu semakin meriah.

Lepas berbuka, turun pegi surau. Lepas tu dok bersembang sambil menghabiskan saki baki makanan. Masa ni la macam-macam cerita keluar. Dari cerita masa kecik sampai la cerita terkini. Malam tadi semua pakat tido lewat.

Dan nasib baik ada yang sedar untuk bangun sahur. Tu pun masa bangun dah dekat pukul 5.00 pagi. Bersiap tuk bersahur, kejut bebudak yang boleh puasa, bersahur pukul 5.15 pagi. Sahur ramai-ramai ni semua jadi berselera. Sambil sahur ada lagi cerita nak disembangkan. Sambung sampai lepas sahur sementara tunggu subuh. Lepas tu semua sambung tido balik. Maklumlah, ahad katakan. Hari minggu.

Benda macam ni yang aku suka. Berkumpul dan mengeratkan silaturahim. Raya keempat nanti hari berkumpul untuk semua ahli keluarga dan sanak-saudara. Sedara aku kawin kat kampung. Geng sebaya sedara belah ayah aku. Memang rapat dari kecik lagi. Nampaknya aku kena minta cuti. Dapat tak dapat tak tau lagi. Harap-harap dapat.

Dan yang paling penting aku kena cari alasan dan segala jawapan untuk soalan pedih lagi pedas yang akan keuar dari mulut semua sedara mara aku. Soalan cepu emas yang berbunyi BILA NAK KAWIN?, TAK ADA CALON LAGI KE?, UMUR DAH TUA TU, CEPAT KAWIN,dan macam-macam lagi. Mesti kena punya la masa kenduri tu nanti.

No comments:

Post a Comment